
Passopp!
Hvordan unngå uønskede hendelser i idrettslaget
– et konsept for daglig ledere og styremedlemmer i idrettslag
Med 25 års erfaring og kompetanse fra ledelse og styrearbeid i idretten, har vi utarbeidet konseptet Passopp!
Saker om utroskap, og andre uønskede hendelser i idrettslag står ofte omtalt i media, og dette er dessverre noe som har blitt utbredt i de siste årene.
Mange idrettslag har i de senere årene opplevd underslag, trakassering, mobbing, vold, trusler, bedrageri, interne konflikter,
brudd på idrettens regelverk, retningslinjer, bestemmelser og etiske normer mv.
Bak slike uønskede hendelser er det som oftest enkeltpersoner som er tilknyttet idrettslaget som foreldre, personer med verv eller er ansatt.
Det er få idrettslag som vet hvordan man skal behandle uønskede hendelser når de oppstår, og ikke minst hva skal idrettslaget gjøre for å forebygge fremtidige hendelser.
Tema for avklaring i Passopp! konseptet:
⇒ Hvorfor skjer dette i vårt idrettslag?
⇒ Hvordan håndtere eventuelle faresignaler før hendelser oppstår?
⇒ Hvem har ansvaret for å unngå uønskede hendelser i idrettslaget?
⇒ Hvilke tiltak kan idrettslaget gjøre for å forebygge og unngå at hendelser skjer?
⇒ Hvilke formalia må idrettslaget forholde seg til ved uønskede hendelser?
⇒ Hvilke sanksjoner kan idrettslaget gi til enkeltpersoner?
⇒ Hvordan blir tilliten til ledelsen i idrettslaget ved uønskede hendelser?
⇒ Hvordan håndtere uønskede hendelser i ettertid?
Passopp! konseptet gir en praktisk, og enkel innføring i hvordan idrettslaget kan redusere, forebygge og håndtere uønskede hendelser.
Idrettslag kan bestille en presentasjon av konseptet Passopp! Gjennomføringen skjer via Teams, og dere kan stille med inntil 10 deltakere.
I presentasjonen vil det blant annet bli benyttet historiske og reelle eksempler på uønskede hendelser i idrettslag, og hvordan disse hendelsene har blitt håndtert i ettertid. Passopp! gir dere innspill, tips og råd, samt økt kompetanse!